Monday 29 October 2012

Bajet Perkahwinan Wanita


Bajet Perkahwinan Perempuan
Berikut adalah beberapa perkara yang perlu (atau tidak) dalam sesebuah majlis perkahwinan Melayu. Sila cetak dan masukkan jumlah yang mampu dikeluarkan untuk setiap perkara berikut. Kira jumlah perbelanjaan anda dan semak panduan perbelanjaan perkahwinan yang diberikan di bawah.


Pra-perkahwinan:
Kursus perkahwinanRM
Kad jemputanRM
SetemRM
Cincin kahwinRM
Perjalanan pergi dan balik untuk rombonganRM
Tempat penginapan untuk rombonganRM
Barangan Hantaran:
Sirih junjungRM
PotpourriRM
Al-QuranRM
SejadahRM
SampingRM
SongkokRM
Kain pelekatRM
Baju MelayuRM
TualaRM
KasutRM
JamRM
Satu set penjagaan diriRM
KekRM
Pulut kuningRM
PudingRM
CokelatRM
Buah-buahanRM
Juruandam:
PelaminRM
Baju songketRM
Bunga pegangRM
Bunga paharRM
Bunga telur/cenderahati tetamuRM
JurusolekRM
Baju persalinanRM
Hiasan bilik tidurRM
Pintu gerbangRM
Barangan hantaranRM
Hiasan hantaranRM
Solekan pengapit dan flower girlsRM
Abadikan memori:
Videografi yang siap disuntingRM
JurugambarRM
Kanopi:
KanopiRM
Kerusi dan mejaRM
Alas mejaRM
Kipas silingRM
LampuRM
Upah pekerjaRM
Hotel atau taman:
Kerusi dan mejaRM
MenuRM
Penyambut tetamuRM
PengiringRM
Makan beradap:
Set meja pengantinRM
Kerusi dan MejaRM
Alas mejaRM
SkirtingRM
ScallopRM
Kerusi banquetRM
Bunga bouquetRM
Lauk pengantinRM
PenanggahRM
Katering:
Nasi dan lauk pilihanRM
Buah-buahanRM
Air (kordial)RM
Hiburan:
KompangRM
Silat pengantinRM
Cak lempongRM
Kumpulan marhaban/berzanjiRM
Sistem PA:
Satu set sistem PARM
DJ / MCRM
Bulan Madu:
PercutianRM
Jumlah perbelanjaanRM
Sila semak panduan perbelanjaan anda di bawah:
a)Perbelanjaan dari RM 10,000 – 15,500
Anda mementingkan kesederhanaan dalam mengeluarkan belanja untuk majlis perkahwinan anda. Adalah tidak berpadanan jika anda memperuntukkan sejumlah wang sebanyak ini untuk mengadakan majlis perkahwinan di hotel atau taman. Jangan pula anda rasa rendah diri kerana tidak mampu mengeluarkan bajet yang banyak. Biarpun jumlah yang dikeluarkan cukup minimum, anda masih boleh menjadikan perkahwinan anda ini yang paling indah buat anda dan pasangan anda, tidak lupa kepada mereka yang menghadiri majlis perkahwinan anda.
b)Perbelanjaan sebanyak RM 15,501 – 25,500
Jumlah yang dikeluarkan adalah berpatutan untuk majlis perkahwinan di rumah. Jumlah ini tidak berpadanan jika dilakukan di hotel atau taman. Ini kerana jumlah tersebut masih belum mencukupi atau anda terpaksa membuat pinjaman daripada kaum keluarga, sanak saudara atau rakan-rakan. Jangan risau, tentu sahaja anda boleh menceriakan hati pasangan anda dengan hanya membuat majlis di rumah kerana pelbagai perkara yang boleh didapati daripada jumlah bajet sebanyak ini. Tentu sahaja apa yang anda idamkan atau impikan untuk majlis tersebut akan dapat anda dipenuhi.
c)Perbelanjaan sebanyak RM 25,501 – 35,500
Jumlah yang akan dikeluarkan ini adalah harga maksimum untuk majlis di rumah. Tentu sahaja anda mampu menyediakan apa jua yang anda inginkan untuk majlis perkahwinan anda ini. Apapun, jumlah ini masih boleh dikurangkan agar berpatutan dan beli perkara yang anda perlukan sahaja. Itu lebih jimatkan? Erm… jika diikutkan jumlah ini masih belum benar-benar cukup untuk melangsungkan perkahwinan di hotel. Pun begitu, jumlah ini membolehkan anda menyewa sebuah dewan sederhana di sesebuah hotel dengan jemputan yang terhad. Itupun jika anda berkeinginan untuk melangsungkannya di hotel.
d)Perbelanjaan sebanyak RM 35,501– ke atas
Erm… jumlah yang anda keluarkan ini agak keterlaluan untuk majlis perkahwinan di rumah. Mungkin anda memang berkemampuan untuk mengeluarkan sejumlah wang sebanyak ini, tetapi anda boleh mengurangkan kos tersebut agar wang yang selebihnya boleh digunakan untuk lain-lain perkara seperti membeli barangan dapur, membuka akaun untuk anak-anak dan pendidikan mereka, serta lain-lain perkara. Bagi yang ingin melangsungkan perkahwinan di hotel atau taman, jumlah inilah yang amat bersesuaian dengan majlis sedemikian. Tentu sahaja jumlah perbelanjaan yang dikeluarkan banyak dan berpadanan dengan majlis perkahwinan anda itu nanti.

0 comments:

Post a Comment